17 oktober 2017 Alcuescar - Valdesalor

17 oktober 2017 - Valdesalor, Spanje

17 oktober 2017

Gisteren lekker de hele middag met boek en fles water op een terras gezeten. Er zat ook een vrouw met hond die de Camino liepen. Helaas voor haar en de hond mochten zij niet in het klooster overnachten ook niet als de hond buiten bleef. Ze vertelde me dat ze tot nu toe geen problemen ermee had gehad. Er was nog een pension in het dorp en terwijl zij daar ging vragen of de hond daar wel mocht komen heb ik even op hond en bagage gepast. Helaas, ook daar was de hond niet welkom. Het eerstvolgende dorp met hostel was 15 km verder dus ook geen optie. Ze is toen een stukje terug gelopen want daar zou de hond wel mogen zijn. Na de “terrasmiddag” was het tijd voor de rondleiding in het klooster. Bij het klooster zit ook een tehuis voor 70 geestelijk en lichamelijk gehandicapte mannen. Daar eindigden we omdat daar de kapel was waar de mis werd gevierd. Na de mis tijd voor de “simpele” maaltijd. Die werd geserveerd in een schimmelige bijkeuken maar ach, na vijf minuten rook je dat niet meer.... Bijna alle pelgrims (plm. 14) hadden voor de maaltijd in het klooster gekozen. We begonnen met een linzensoep met brood. Die was aardig te eten. Het vervolg was iets minder: een drooggekookt stuk vlees en als je geluk had een schijfje aardappel (maar die waren bij mij al op: goed voor mijn koolhydraatarm dieet:). Als nagerecht een ieniemini peertje of een gebutste appel. Toch maar voor het laatste gekozen en in stukken gesneden om te kijken of er geen wormpjes inzaten. Na het eten was het bedtijd. Er was een aantal tweepersoonskamers maar ik lag met vier anderen in een vrij grote slaapzaal dus een rustige nacht gehad. Precies om half tien ging het licht uit. Vanochtend werd de deur toch iets eerder geopend dan 07.00 uur. Snel op pad want er was onweer en regen voorspeld. En ja hoor, na 4 km ging het plenzen. Dom, moest toen nog de regenhoes om mijn rugzak doen en mijn paraplu pakken en opzetten. Natuurlijk geen plek om dat droog te kunnen doen dus gelijk al een nat pak. Door de aangename temperatuur kon ik wel in shirt blijven lopen. Op 9 km was een bar, even droog zitten met een kop koffie. Vervolgens weer 7 km in de regen gelopen tot het volgende dorp. Daar was wel een herberg maar met 16 km stoppen om 11.00 uur terwijl ik rond 14.00 uur in het volgende dorp kon zijn vond ik geen optie dus doorgelopen. Ook voor morgen voorspellen ze regen dus dat maakt niet uit. Nat word ik toch. Nog wel een heerlijke  boccadilla met ham en kaas, twee koppen koffie en een sapje genomen. Buiten gekomen bleek het droog te zijn maar net de laatste km begon het weer te regenen. Om even over half twee had ik er 27 km opzitten en ben nu in een herberg in Valdesalor waar er plaats is voor 14 personen. Gelukkig is het hier niet zo druk als op de andere camino’s dus nog plek zat toen ik arriveerde. Inmiddels zijn er 12 bedden bezet door Nederlanders, Belgen, Duitsers, Spanjaarden en Fransen: een gemengd gezelschap dus. Dit is een goedkoop adres: 6 euro! Net nog even op een terrasje, inmiddels weer in het zonnetje, een verse jus gedronken en nu op bed lezen om mijn lijf wat rust te gunnen. Ik kom langzamerhand weer in de pelgrimsmodus. Jammer dat ik maar een weekje heb.....

1. Ellen J.:
    Geen klachten meer?
    Jammer voor de hond en bazin....
    En voor jou, dat je niet langer kan dan deze week. Misschien een volgende vakantie? Succes weer voor Morgen!
  2. Els G:
    17 oktober 2017
    Maar goed dat Dexter niet mee is....wel beetje starre houding dat de hond er niet in mocht. Zo spic en span was t daar niet ;-)
  3. Roland Groenendijk:
    17 oktober 2017
    Je kunt rustig weekje langer blijven hoor. Je hebt nog zat overuren.
  4. Valerie:
    17 oktober 2017
    Ik krijg door jouw verhalen ook zin in zo een tocht.!
  5. Loes:
    17 oktober 2017
    Leuk om je verhalen weer te lezen. Succes en droog weer de rest van de week.
  6. Rob:
    18 oktober 2017
    Goed te lezen dat het goed gaat. Veel plezier!
  7. Ida:
    18 oktober 2017
    Genieten van deze reis zit in de kleine dingen. Zet hem op. Ik zal duimen voor droog weer.