16 oktober Ajuce Alcuescar

16 oktober 2017 - Alcuéscar, Spanje

16 oktober 2017

Gisteravond ben ik naar bed gegaan toen iedereen ging eten dus heerlijk rustig op slaapzaal. Ik heb nog heel even liggen lezen en ben als een blok in slaap gevallen. Vanochtend om vijf uur werd ik wakker omdat de eerste pelgrims al uit bed gingen. Om half zes hield ik het ook voor gezien en ben er uitgegaan. Er stond een goed ontbijt klaar en om half zeven was ik klaar voor de wandeling. Het was nog erg donker maar ook een heerlijke temperatuur dus het lopen ging goed. Eerst een stukje langs een weg maar al snel liep ik in een Nationaal Park. Na een uur of twee kwam de zon op maar gelukkig nog niet zo fel. Er was onderweg helaas nergens koffie te krijgen en net toen ik dacht: waarom staan er nergens bankjes, had Jacobus er ineens een neergezet. Even wat water gedronken en wat gegeten. De weg ging wat op en neer maar geen enorme hoogteverschillen. Om 11.00 uur zaten er 20 km op en kwam ik aan in Alcuescar. Een fijne wandeling, wel flink stoffig dus mijn schoenen zijn van zwart in bruin veranderd. De overnachting is in het klooster. De kosten zijn “donativo” voor overnachting en een “simpele” maaltijd. Ik moest wel wachten met inschrijving want de deur ging pas om 13.00 uur open dus een terrasje in het dorp gezocht en eindelijk genoten van een kopje koffie. Bij inschrijving stond vermeld dat ze het zeer op prijs stellen als je mee doet met de door hen aangeboden activiteiten. Bingo? Nee gelukkig niet maar een rondleiding door het klooster, de mis en daarna het avondeten. Om 20.55 uur gaat de poort dicht en om 21.30 uur het licht uit. Morgen tussen 07.00 en 07.30 uur wordt iedereen weer “losgelaten”. De mis was zeker geen verplichting werd erbij gezegd maar natuurlijk ga ik daar wel naar toe. Na een lekkere douche nu in het zonnetje lezen. Het leven van een pelgrim is zo slecht nog niet...

Omdat hier geen wifi is zal ik later de foto’s uploaden