20 oktober Canaveral - Galisteo

20 oktober 2017 - Galisteo, Spanje

20 oktober 2017: mijn laatste dag Camino 2017

Vanochtend ben ik wat later vertrokken omdat het ontbijt pas vanaf 07.00 uur geserveerd werd. Dat was dus een lekkere lange nacht, ook niet verkeerd. Het was ook nog een uitgebreider ontbijt dan ik eerder heb gehad dus goed op weg gegaan. De eerste vijf km ging weer langs de weg, gelukkig een groot deel over een voetpad. Daarna weer de landerijen in, onderweg koeien, schapen en heel veel bomen. Ook aardig wat klimmen en dalen. Gelukkig is de voorspelde regen weggebleven maar de paraplu durfde ik toch niet weg te stoppen. Halverwege waren er veel gieren in de lucht, liep ook langs een (deel van) dood schaap en een koeienkarkas. Zolang er maar geen dode pelgrims liggen.... Ook vandaag was er geen bar of zo te bekennen, het lijkt of ik weer in het leeggelopen Frankrijk ben dus onderweg een paar keer gestopt om het meegenomen eten naar binnen te werken. Toen ik rond de 20 km zat moest er een stukje langs de weg gelopen worden. De auto’s rijden hier best hard dus je mag als pelgrim blij zijn dat je zo’n wandeling overleeft. Per jaar komen er altijd wat pelgrims niet thuis helaas. Vervolgens ging het pad weer door de landerijen. Het zonnetje ging zelfs schijnen en de heuvels werden wat hoger dus best zwaar. Net voor het einde nog even wat verwarring: het officiële teken gaf rechtdoor aan maar er stonden ook pijlen naar links. Natuurlijk, net als bij de supermarkt, de verkeerde gekozen en kon ik een heel stuk over de weg terug lopen. Na 29 km kwam ik aan in Galisteo. Een zeer schone herberg met slechts 9 bedden. Opgemaakt en met handdoek.... voor 15 euro incl. ontbijt dat in een trommeltje met daarop het bednummer, voor iedereen klaar staat. De mevrouw met hond had inmiddels gezelschap gekregen van een Duitse. Laatstgenoemde was gisteren lastig gevallen door een Spanjaard en raakte daarvan zo in paniek dat ze naar het hostal heeft gebeld en zich op liet halen. Vandaag durfde ze niet alleen te lopen en vond het gezelschap van de hond (herdershond) waarschijnlijk wel geruststellend. Inmiddels waren acht van de negen bedden bezet toen ik hen, 15 m achter elkaar, het dorp in zag komen lopen. Toen ik later weer terug bij de herberg kwam bleek de dame met hond er te mogen blijven, de ander zag ik niet. De hond moest wel buiten blijven, helaas geen afdak maar ze zou een grote tafel over hem heen zetten. Dit was mijn laatste wandeldag op de Camino voor dit jaar. Morgen ga ik eerst met de taxi naar Plasencia, vervolgens 5,5 uur met de bus naar Sevilla. Eerst was het de bedoeling dat ik zondag terug zou gaan en dan in een herberg zou gaan slapen om maandag naar huis te vliegen. Ik bedacht me dat het toch ook wel leuk zou zijn om nog een dagje in Sevilla door te brengen dus een wat luxer hotel met zwembad in het centrum geboekt voor 2 nachten en morgen er naar toe. Mijn rugzak is nu een stuk leger. Ik had thuis zoveel hemden/shirts liggen dat ik de oudste heb meegenomen en iedere avond weg heb gegooid. Zo ook twee oude handdoeken en de broek die ik vijf jaar geleden al droeg was inmiddels flink versleten en vandaag zat er ook nog een gat in. De paraplu die ik bij me heb was kapot dus de vuilnisbak zit aardig vol met mijn spullen. Ruimt lekker op toch? Vanavond ga ik wel naar het restaurant ook al is het eten pas weer om half negen. Maar morgen hoef ik er in ieder geval niet vroeg uit. Om acht uur staat de taxi voor en ben ik weer even pelgrim-af! Fijn weekend!!

1. Ida:
    20 oktober 2017
    Je hebt het weer geflikt. Nu lekker nagenieten in je hotel. Je hebt het verdiend.
  2. Anneke:
    20 oktober 2017
    Zo Monique, die zit er weer op en nu morgen lekker in een hotel na genieten. 👍
  3. Joan:
    21 oktober 2017
    Geweldig gedaan hoor! Nog even relaxen voor je weer terug naar Nederland komt. 😎 👍
  4. Rob:
    21 oktober 2017
    Goed gedaan. Dan heb je je rust wel verdiend. Geniet ervan en een goede reis naar huis.
  5. Valerie:
    21 oktober 2017
    Ik hoop dat je heerlijk in het zonnetje kan liggen. Het is hier koud en nat met veel wind! Goede reis terug.
  6. Yvonne Groenendijk:
    Yvonne:
    Mooi einde aan een enerverende week.
    Fijne dagen in Sevilla, prachtige stad. Ben er 3 keer geweest. Goede reis terug.